top of page
Caută
Poza scriitoruluiRuxandra

Activități Pentru Sezonul Rece Destinate Copiilor 2-6 ani

Cum putem profita de resursele naturii în sezonul rece pentru a oferi copiilor noi oportunități de învățare? Cum profităm de perioada în care grădinițele sunt închise pentru a petrece timp de calitate cu copiii și pentru a le dezvolta abilități ale viitorului? Echipa de educatori de la grădinița Educarium vă propune câteva activități pe care le puteți face acasă cu cei mici folosindu-vă de elementele naturii și ale sezonului rece.




Descoperim ciupercile din pădure


Obiective :

-să identifice ciupercile

-să își aleagă ciupercile preferate și să-și motiveze alegerea făcută

-să formuleze propoziții cu privire la caracteristicile acestora.

Desfășurare:

Cu ajutorul lupelor, explorăm și descoperim pădurea sub toate formele sale. Găsirea ciupercilor sub covorul de frunze din pădure o să fie o adevărată aventură. Încurajați copilul să le observe cât mai mult, discutați despre formă, culoare, mărime, textură. Întrebări precum: ,,Ce observi ? Care ciupercă îți place mai mult? De ce?” dezvoltă gândirea critică și limbajul.


Puteți iniția activități precum căutarea celei mai mari/mici /înalte ciuperci și puteți ajuta astfel dezvoltarea funcțiilor executive ( concentrarea, atenția, auto-controlul) și gândirea matematică. Tot pentru exersarea gândirii matematice puteți propune compararea ciupercilor pe diverse criterii precum forma, înălțime, mărimea pălăriei, etc.


Sfaturi practice:

La finalul acestei activități, este recomandat să avem la îndemână apă și săpun pentru că unele ciuperci pot fi otrăvitoare.


Puteți utiliza aplicațiile de pe telefon care să ajute la identificarea ciupercilor comestibile, ajutând la o ghidare cât mai bună dar și la eliminarea potențialelor riscuri.


Ce își dezvoltă copilul prin această activitate ?

-inteligența naturalistă

- limbajul

- gândirea critică

- gândirea matematică

- concentrarea, atenția, autocontrolul ( funcțiile executive)



Hrănitoare pentru păsări


Obiective :

-să denumească materialele folosite

-să se implice in crearea hrănitoarei pentru păsări

-să identifice un loc bun pentru a agăța hrănitoarea


Desfășurare :

Discutați cu copilul despre anotimpul rece și despre faptul că păsările nu mai găsesc mâncare din abundentă. Cultivați empatia copilului față de viețuitoarele din mediul înconjurător și sugerați metode prin care le putem ajuta - construind o hrănitoare de păsări


Arătați copilului un model (o poză) de hrănitoare de păsări. Desenați pe o foaie, A4 sau orice format aveți, materialele de care aveți nevoie pentru a pregăti această activitate. Stimulați-l pe copil să denumească materialele necesare și eventual să le identifice în casă. După ce pregătiți toate materialele, începeți realizarea ei: prima oară tăiați portocala în două bucăți, scobiți interiorul fructului până rămâne doar coaja. Introduceți în formă de ,,X” cele două bețe de lemn și adăugați mixul de semințe.

La final, legați cu sfoară părțile laterale în așa fel încât să puteți lega hrănitoarea de creanga unui copac. Atenție, dacă sfoara este prea scurtă, exista posibilitatea ca semințele să fie mâncate de veverițe. Pentru a vă asigura ca hranitoarea va fi folosită de păsări este bine să folosiți o sfoară mai lungă.


Ce își dezvoltă copilul prin această activitate ?

-motricitatea fină

-empatia față de celelalte viețuitoare

-limbajul

-gândirea critică


Materiale necesare: ½ portocală, mix de semințe, sfoară, 2 bețe de lemn (frigărui).




Descoperim comorile naturii


Obiective:

- să identifice elementele de pe listă

- să denumească elementele găsite

- să formuleze propoziții simple cu privire la caracteristicile acestora


Desfășurare : Pregătiți o listă cu 3-5 elemente din natură (frunze, ciuperci, ghinde, scorburi, copaci, castane, etc) pe care să le identificați împreună la o plimbare în parc/pădure. Desenați sau printați imagini cu aceste elemente pe o hârtie și porniți în aventură. Ca să fie mai distractiv și mai educativ pentru copil, descrieți în amănunt elementele pe care le căutați (ex: " căutam o frunza de stejar, mare, mare, cu vârfurile ascuțite și de culoare maro închis" sau căutăm o frunză galbenă, galbenă precum un gălbenuș de ou de țară" sau "cătăm o ghindă proaspăt căzută din copac și care s-a ascuns sub mormanul de frunze și care să nu a fost găsită și ronțăită de vreo veverița din apropiere") Puteți introduce concepte de matematică: 3 frunze galbene, 5 frunze arămii, 2 scoburi mari cât pumnul meu, etc etc.


Încurajați-l pe copil să formuleze propoziții simple sau complexe cu privire la caracteristicile acestora legate de mărime, formă sau culoare. Legați povești, glume, faceți ca totul să pară o mare aventură.


În cadrul acestui joc, părintele devine partenerul copilului, fiind cel care îl susține și îl ghidează spre a găsi obiectele menționate.




Ce își dezvoltă copilul prin această activitate ?


-spiritul de observație

-limbajul.

-abilitățile de cooperare și relaționare

-atenția,

-concentrarea

-autocontrolul

- gândirea matematică

- abilitate adea rezolva probleme


Materiale necesare : listă cu elemente de toamnă


Loc de desfășurare : în pădure/parc/curte


Plimbare cu bicicletele (tricicleta) în familie, în natură


Obiective:


-dezvoltarea motricității grosiere

- obișnuirea copilului cu efortul fizic

- încurajarea timpului petrecut în natură chiar și în sezonul rece - scoarea din zona de confort


Desfășurare:

Chiar și în sezonul rece, o plimbare în natură cu bicicletele (triciclete/trotinete) poate fi o oportunitate de a petrece timp de calitate în familie și de a transmite copilului mesaje și valori legate de importanța timpului petrecut în natură indiferent de sezon, ieșirea din zona de confort, perseverența atunci când lucrurile devin mai grele și necesită efort. Echipați corespunzător puteți alege o plimbare în parc sau chiar într-una dintre pădurile din apropierea orașului. Traseele prin pădure sunt cu siguranță mai solicitante fizic și implicit motricitatea grosieră, rezistenta și perseveranța la efort vor fi cultivate. În tot acest timp puteți face popasuri, descoperi natura, discuta despre diverse elemente din natură și bineînțeles puteți face un popas pentru o gustare. Pentru o experiență memorabilă, faceți și câteva poze pe care să le scoateți la imprimantă și să le discutați acasă în zilele următoare. O să observați câtă plăcere le face copiilor să privească poze și să memoreze activitățile.


Ce își dezvoltă copilul prin această activitate ?


-motricitatea grosieră

- perseveranța

- rezistența la efort

- plăcerea de a petrece timp în natură

-limbajul.

-atenția,

-concentrarea

-autocontrolul


Materiale necesare : bicicletă/trotinetă/tricicletă


Loc de desfășurare : în pădure/parc/



Atelier de gătit - Plăcintă de dovleac


Obiective :

- să identifice ingredientele folosite

- să măsoare/numere ingredientele

- să folosească ingredientele și instrumentele puse la dispoziție



Desfășurare : Puteți începe activitatea prin a denumi ingredientele folosite a discuta despre acestea. Încurajați copilul să experimenteze ingredientele prin toate simțurile : mirosindu-le, atingându-le, gustându-le (pe cele care permit acest lucru). Discutați despre dovleac, despre fructele și legume de toamnă târzie, despre o alimentație sănătoasă bazată pe consumul alimentelor de sezon.


Împreună cu copilul, pregătiți aluatul prin adăugarea laptelui peste făină. Amestecati foarte bine, până ce devine o compoziție omogenă și apoi adăugați și untul de cocos topit.

După ce ați realizat aluatul, radeți și dovleacul. Cu ajutorul părintelui, copilul va utiliza răzătoarea, dezvoltându-și în felul acesta motricitatea fină. Peste dovleacul ras puteți adăuga scorțisoara, nucsoara, curcuma și puțină miere (opțional) sau stafide (opțional).


Ultima etapă este dată de pregătirea tăvii cu dimensiunea de 25/20 cm. Adăugați puțină făină pe masă și întindeți aluatul. Puneți prima foaie în tavă peste care adugați pune umplutura de dovleac. Apoi întindeți și cea de-a doua foaie și adăugați-o peste umplutură.


Băgați placinta la cuptorul preîncălzit la 170 de grade, timp de 30 de minute.


Ce își dezvoltă copilul prin această activitate ?

- motricitatea fină

- limbajul

- experiența senzorială

- gândirea matematică (prin măsurarea și numărarea cantităților)

- stima de sine

- autonomia


Materiale necesare:


Pentru aluat :


-240-250 gr făină integrală

-150 ml lapte vegetal ( soia, cocos sau migdale)

-50 ml unt de cocos(topit)



Pentru umplutură :


- ½ dovleac ras (aprox 600-700 gr)

- 1 linguriță scorțisoară

- ¼ lingurită de curcuma

- ¼ lingurită de nucșoară

- 1-2 linguri de miere (opțional)

- Stafide (opțional)

536 afișări0 comentarii

Postări recente

Afișează-le pe toate

Comments


bottom of page