top of page
Caută
  • Poza scriitoruluiRuxandra

Rutina la Preșcolari în Vremea COVID-19



Rutina preșcolarilor și a părinților a fost brusc schimbată în perioada aceasta din cauza politicilor de izolare în casă. Preșcolarii au nevoie însă de predictibilitate, stabilitate și siguranța zilele acestea, motiv pentru care echipa Educarium vine în întâmpinarea părinților cu informații importante despre rutină, modele de program zilnic, precum și sfaturi pentru această perioadă.


Ce semnificație are cuvântul rutină?


Rutina se referă la momente care se repetă în fiecare zi, în aceeași ordine (ex: micul dejun, joacă, prânz, somn, gustare etc) de care copilul este conștient și le respectă.


De ce este important să o respectăm atât noi, adulții, cât și copiii?


Rutina este importantă pentru copiii, deoarece le oferă predictibilitate, structură și stabilitate. De aceea, este important ca în această perioadă de izolare, în care s-au produs multe schimbări bruște în rutina lor, să restabilim niște momente reper ale zilei.


Înainte sa stabilim însă aceste momente-reper, haideți să recapitulam care sunt nevoile unui preșcolar:

Dacă ne uităm la piramida nevoilor realizată de Maslow, observăm că orice ființă umană trece prin câteva stadii de nevoi personale, care motivează comportamentul nostru:

  1. Nevoi fiziologice (aer, apă, mâncare, odihnă etc)

  2. Nevoia de siguranță (adăpost)

  3. Nevoia de apartenență în familie.

Dacă copilului i se oferă atenție, înțelegere și ghidaj emoțional, abia atunci acesta se va putea dezvolta și va dori să exploreze mai mult lumea înconjurătoare. Astfel, copilul va putea ajunge la al patrulea stadiu.


  1. Nevoia de încredere în sine

Copilul începe să desfășoare activități care îi oferă încredere în propriile acțiuni și abilități de interacțiune cu mediul înconjurător. În această etapă, copilul se desprinde de familie și începe să își caute activități liber alese, în care intervine motivația intrinsecă. Astfel, copilul explorează realitatea, se joacă liber, se mișcă și este atent.


Stabilitatea emoțională a copilului în această perioadă de izolare este în strânsă relație cu satisfacerea acestor nevoi.


Ținând cont de aceste aspecte, rutina unei zile trebuie să fie echilibrată, să conțină (pe lângă momentele de masa, somn, igiena - nevoi fiziologice), momente în care îi demonstrăm copilului că face parte din familie și că este apreciat pentru cine este el, acest lucru făcându-se prin joaca împreună cu părinții, activități propuse de copil, joacă liberă inițiată de copii, pregătirea mesei, curățenia în casă etc.

Abia în momentul în care nevoia de apartenență este satisfăcută, copilul va dorisă se joace singur, liber, și să își caute activități creative. Să nu uităm, plictiseala face parte din nevoia creierului de a crea, de a-și imagina, de a așeza la locul lor lucrurile deja învățate.


Acesta este un model de rutină zilnică pe care noi îl propunem:


I. Întâlnirea de dimineață

  • Trezirea copilului

  • Igiena personală

  • Micul dejun

  • Igiena personală

  • Întâlnirea de dimineață (Părinți și copil) / Negocierea unui program


II. Activități liber alese sau propuse de părinte

  • Pauze de mișcare - activități/jocuri/trasee motrice

  • Gustare fructe

  • Joacă liberă (de la cateva minute la cateva zeci de minute, in funcție de varsta copilului);

  • Pregatirea mesei

  • Masa de pranz

  • Igiena personala

  • Somn

  • Gustare


III. Activități liber alese sau propuse de părinte

  • Pauze de mișcare - activități/jocuri/trasee motrice

  • Igiena personala

  • Lectura de seara

  • Somn (respectarea ritualului de somn)


Cateva idei de care să țineți cont:


  • Întâlnirea de dimineață. Stabiliți un moment al zilei, de preferat dimineața, în care să vorbiți cu toții despre cum urmează să se desfășoare ziua și ce are fiecare de făcut. Întrebați și copilul ce are de făcut sau ce își dorește să facă. Puteți face un panou în care să scrieți/ desenați ce are fiecare de făcut în fiecare zi. Stabiliți și explicați copilului care sunt momentele din zi pe care le petreceți împreună (După micul dejun până la gustare ne putem juca împreună, apoi eu voi avea de lucru iar tu îți poți alege cu ce vrei să te joci singur. Apoi vom lua din nou masa împreună și ne vom mai juca puțin). Poate fi o oportunitate pentru a discuta din nou despre perioada de izolare, de ce este important sa stăm izolați în case, de ce nu ne vedem cu copiii/alți adulți și cum ne simțim în această perioadă;


  • Comunicați mult, cât de mult. Oferiți-i argumente pe care copilul să le înțeleagă referitor la structura zilei pe care o stabiliți (de ce lucrați de acasă, de ce nu vă puteți juca cu el atunci când vrea chiar dacă sunteți acasă, de ce este nevoie să petreacă timp cu părinții pe rând sau de ce trebuie să se joace și singuri)

  • Puneți accent pe sentimentele voastre si ale copiiilor. Este o perioada mai grea, mami/tati trebuie să si lucreze, sa aiba grija si de casa, sa petreacă împreună cu tine. Dar împreună vom reuși, colaboram.

  • Negociati. Luați deciziile împreună, oferindu-i alternative pe care le puteți respecta: Vrei să pregătim împreuna micul dejun sau pranzul? Preferi să ne jucăm împreuna înainte sau după ce te trezești?

  • Respectați rutina. Rutina trebuie respectată și de către părinți. Dacă îi spuneți copilului că lucrurile se vor întâmpla într-un anumit fel, de exemplu îi spuneți de dimineață că după masa de pranz va petrece timp cu bunica pentru că mama sau tata trebuie să lucreze, chiar dacă programul vi s-a eliberat, ar fi indicat ca lucrurile să se întâmple așa cum ați stabilit inițial.

  • Apreciați-i in momentele când respecta rutina/promisiunea de a se juca singur/va lasa sa lucrati

  • Conectati-va înainte si apoi cereți: Încurajați joaca liberă, însă de preferat după ce îi oferiți atenție si va jucați cu ei înainte; altminteri se pot frustra si pot manifesta comportamente menite sa va atraga atentia si sa va testeze limite.

  • Empatizati cu poziția/nivelul lor de înțelegere: dacă adulților care iși explică situația in mod rațional le este greu, resimt incertitudine si neliniste, cum resimte toate aceste schimbări un copil preșcolar?

  • Reduceți timpul în fața ecranelor - este o capcană pe termen mediu/lung și în loc să rezolvați o problemă, veți genera altele noi.

  • Îmbrățișați plictiseala: dezvoltă creativitatea, conectarea cu sine, oportunități noi de explorare.







2.395 afișări0 comentarii

Postări recente

Afișează-le pe toate
bottom of page